HomeVeelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Op de veelgestelde vragen-pagina van Gender Clinic vindt u antwoorden op de meest voorkomende vragen over onze zorg. Hier lees je informatie over operaties, afspraken, vergoedingen en meer, zodat u snel duidelijkheid hebt over belangrijke onderwerpen.

 

Hoe start ik mijn transitie?

Als u al langere tijd rondloopt met het gevoel dat uw genderidentiteit niet overeenkomt met uw biologische geslacht, en u daar hinder van ondervindt, kunt u allereerst naar de huisarts gaan om een verwijzing te vragen naar een psychologenpraktijk op dit vakgebied. Voor meer informatie kijk dan op deze pagina.

Hoe kan ik bij Gender Clinic terecht?

De verwijseisen verschillen per label: Mental Health, Endocrinologie en Chirurgie. Voor meer informatie kunt u deze pagina raadplegen.

Wordt mijn behandeling vergoed?

In 2024 heeft Gender Clinic contracten met alle zorgverzekeraars. De kosten worden direct gedeclareerd en de behandeling valt volledig onder verzekerde zorg, waarbij alleen het eigen risico geldt. Bij geen contract is de zorg 100% vergoed met een restitutiepolis; bij een naturapolis kan er een eigen bijdrage zijn. Voor vragen, neem contact op met uw zorgverzekeraar. Meer informatie vindt u op deze pagina.

Waar vind ik het Online Patientportaal?

Bent u client bij Gender Clinic? Log dan in op uw persoonlijk portaal via deze link: patiëntenportaal.

Caro App

Bent u mastectomie patient bij Gender Clinic? Lees hier meer over de Caro App.

Ik heb mijn intake gehad en ik ben 'goedgekeurd' door de anesthesist. Wanneer kan ik een telefoontje verwachten voor het inplannen van mijn operatie?

We streven ernaar u binnen vier weken te bellen. U mag uiteraard altijd zelf contact opnemen of ons mailen via info@genderclinic.nl om te overleggen of we de operatie al voor u kunnen inplannen.

Wat zijn de bezoektijden?

Cliënten die bij ons geopereerd worden, kunnen bezoek ontvangen. Bezoekuren starten standaard om 19:00 uur 's avonds, met de voorkeur voor één bezoeker per bed. Meer informatie over bezoekuren kunt u op deze pagina vinden. 

Mag ik als begeleider met de patiënt mee de verpleegafdeling op?

Op de dag van opname mag bij minderjarigen één ouder of verzorger mee de verpleegafdeling op. Voor volwassenen geldt dat u in de wachtkamer afscheid neemt van uw begeleider(s) voordat u naar de verpleegafdeling gaat. Begeleiders mogen dus niet mee de verpleegafdeling op.

Hanteren jullie een No Show beleid?

Ja, wij hanteren een no-show beleid. Gezien de enorme hoeveelheid mensen die transgenderzorg wensen, zijn wij strikt in het nakomen van afspraken. Als u verhinderd bent, geef dit minstens 2 werkdagen van tevoren door, zodat we een andere cliënt kunnen inplannen. Bij afwezigheid zonder melding rekenen we €85. Na 3 keer afwezigheid zonder melding wordt u uitgeschreven en uw plek wordt aan een andere cliënt gegeven..

Vanaf welke leeftijd kun je bij Gender Clinic terecht voor hormoonbehandeling?

Binnen Gender Clinic Endocrinologie leveren we zorg voor clienten vanaf 18 jaar. Daarom willen we clienten ook pas vanaf 18 jaar in ons MDO bespreken. Kijk voor meer informatie voor onze toegangsprocedure op deze pagina

Kan ik mijn hormoonbehandeling bij Gender Clinic vervolgen als ik naar het buitenland verhuis?

Helaas kan dat niet. U dient zelf een behandelaar te zoeken in het andere land. Gender Clinic kan een overdrachtsbrief schrijven aan de nieuwe behandelaar. Behandeling aan clienten in het buitenland doen we helaas niet aangezien dit qua bloedonderzoek niet betrouwbaar in te regelen is.

+31(0)88 - 8910019
info@genderclinic.nl
Patiëntenportaal